Chocolade meditatie

Een bekende oefening is het eten van een rozijn (zie elders in de blogs). Bij deze oefening gebruik je chocolade, maar je kunt ook iets anders gebruiken met een intense geur of smaak (pepermunt, olijf, sinaasappel).

Ga in een comfortabele houding zitten, met de reep chocolade voor je. Kijk ernaar of je nog nooit chocolade hebt gezien. Observeer de vorm en kleur. Pak de reep op en ga bij jezelf na of je het voornemen om je arm richting de chocolade uit te strekken, kunt registreren voordat je het daadwerkelijk doet.

Hou de reep in je hand en merk op hoe het aanvoelt. Breek een stukje van de reep en richt je aandacht bewust op het geluid. Misschien heb je de neiging om het meteen in je mond te stoppen. Wees je bewust van deze neiging en breng je aandacht weer terug naar het stukje in je hand. 

Breng het stukje nu langzaam omhoog en houd het onder je neus. Adem in en ervaar het aroma. Misschien ben je al aan het watertanden, wees je hier bewust van. 

Stop de chocolade in je mond en merk op hoe bereikdwillig je mond zich opent en hoe je hand de chocolade automatisch naar je mond brengt. Leg de chocolade op je tong en registreer hoe het voelt, welke smaken ontwikkelen zich?

Wacht tot het stukje is gesmolten en slik het dan door; merk de beweging van je tong op wanneer het naar je keel beweegt. Registreer of er nog smaken zijn blijven hangen na het doorslikken van de chocolade. Richt je bewustzijn nu op hoe je je voelt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *