Buitenmeditatie

Het kan makkelijk zijn om een gevoel van hier en nu te ontwikkelen als je buiten bent. Boeddhistische monniken – en Boeddha zelf – trokken zich vaak terug in de bossen om de afzondering en eenvoud te vinden die ze nodig hadden om verder te gaan in hun meditatie. 

Probeer een afgezonderd plekje in een natuurlijke setting te vinden, langs het water, in het bos of in je tuin. Ga in je meditatie houding zitten en sluit je ogen. Wees je bewuwst van de lichaamselen die in contact staan met de grond, je kunt bijvoorbeeld je hand bewegen en het gras aanraken. Merk de koelte van het briesje op of de warmte van de zon op je wangen en huid. Probeer alleen de kenmerken van de lichamelijke sensaties waar te nemen en ze niet te analyseren.

Stem je geleidelijk af op de geluiden van de natuur, het geritsel van de bladeren, het kabbelen van water, het zoemen van een insect. Focus je volledig op het ontvangen van deze geluiden en rust in het hier en nu.

Open voorzichtig je ogen en ervaar alles wat er direct in je blikveld ligt, zonder je hoofd te bewegen. Merk de vormen, kleuren en texturen op – met de eigenschappen van alles wat je ziet -. Je geest zal alles weer proberen te labelen; gras, tak, boom. Accepteer elke gedachten die bij je opkomt en breng je aandacht weer terug naar alleen observeren.

Blijf in deze toestand van volledige aanwezigheid en stel je bewustzijn open voor de geluiden en de beelden van deze natuurlijke plek, die voortdurend aan verandering onderhevig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *