Buikmeditatie

De buik speelt een belangrijke rol bij meditaties. Wanneer je tijdens het ademen het rijzen en dalen van je buik aandacht volgt, zal je ademhaling verdiepen en vertragen. Het werkt heel kalmerend. Het is de gemakkelijkste plek om je ademhaling waar te nemen.

Ga in een comfortabele houding zitten. Je kan deze meditatie ook liggend doen, bijvoorbeeld bij rugpijn of andere fysieke klachten. Let wel dat een liggende houding slaperigheid in de hand kan werken, dus vaak is zittend beter voor de juiste focus.

Doe je ogen dicht en haal een paar keer diep adem en heel langzaam. Leg je handen in je schoot en laat hierbij de handpalmen omhoog wijzen.

Adem in door je neus, laat je adem zijn weg vinden in je lichaam en adem uit. Als je inademt, breng je je aandacht naar het rijzen van je buik. Let bij de uitademing op het dalen van je buik. Concentreer je volledig op deze beweging, het omhoog gaan van je buik als je inademt en het omlaaggaan van je buik bij het uitademen.
Je kan bij de opwaartse beweging ook in gedachten “rijzen” zeggen en “dalen” bij een neerwaartse beweging, dit helpt om je beter te laten concentreren.

Probeer je focus nu te richten op een punt in je buik dat zich enkele centimeters onder en achter de navel bevindt. Een hand op je buik leggen kan helpen om je aandacht bij de beweging te houden.

Je wordt zich er nu misschien van bewust dat je aandacht wat verslapt is. Zonder zichzelf te oordelen voor je afdwalende gedachten, keer je terug naar de beweging van je buik. Doe dit zo vaak als nodig is, het maakt niet uit of het 1 keer of verschillende keren is.

Aan het eind van de meditatie laat je je focus weer langzaam los. Open langzaam je ogen en blijf nog enkele minuten zitten voordat je opstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *